Θεραπείες CPAP

Θεραπείες- σωστή χρήση-λύσεις σε προβλήματα με το CPAP

Η συσκευή CPAP ( Continuous Positive Airway Pressure-Συνεχής Θετική Πίεση Αεραγωγών) είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για το σύνδρομο των αποφρακτικών απνοιών κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας με CPAP, φοράτε μια μάσκα στη μύτη σας ή στη μύτη  και στο στόμα σας. Ενώ κοιμάστε, η συσκευή CPAP παρέχει σταθερή ροή αέρα υπό πίεση μέσω της μάσκας. Αυτή η θεραπεία διατηρεί τον ανώτερο αεραγωγό ανοιχτό και περιορίζει δραστικά τον αριθμό των απνοιών, των υποπνοιών και των εγέρσεων που διαταράσσουν τον ύπνο σας. Αντί για θεραπεία με CPAP, μπορεί να σας συνταγογραφηθεί θεραπεία με άλλου τύπου συσκευές,όπως η BiPAP ή ο σερβοαναπνευστήρας. Το είδος της συσκευής θα κρίνει ο ιατρός ,ανάλογα με την πάθησή σας.      

Η χρήση της συσκευής είναι εύκολη και οι ασθενείς βλέπουν διαφορά,από τις πρώτες μέρες θεραπείας. Ορισμένες φορές όμως ,οι χρήστες της συσκευής αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα, που δυσκολεύουν τη συμμόρφωση τους στην θεραπεία και οδηγούν τελικά στην διακοπή της, με αποτέλεσμα τα προβλήματα τους να επιδεινώνονται.
Παρακάτω περιγράφουμε τα  πιο συχνά προβλήματα κατά τη χρήση συσκευής CPAP και πως μπορείτε να τα διορθώσετε.

1. Η λάθος εφαρμογή της μάσκας
Το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς με σύνδρομο αποφρακτική άπνοιας που χρησιμοποιούν CPAP είναι η μη σωστή εφαρμογή της μάσκας. Η μη σωστή εφαρμογή της μάσκας μπορεί να οφείλεται σε χαλαρό ή υπερβολικό σφίξιμο, σε λάθος μέγεθος μάσκας ή σε λάθος τύπο. Κάθε ασθενής έχει διαφορετικό σχήμα προσώπου και πρέπει να αντιμετωπίζεται εξατομικευμένα.
Αυτό που χρειάζεται είναι η επιλογή ενός εξειδικευμένου προμηθευτή της συσκευής και της μάσκας CPAP και σε στενή συνεργασία μαζί του να βεβαιωθείτε ότι έχετε μια μάσκα που ταιριάζει στις ανάγκες σας.

2. Η δυσκολία στη συνήθεια να φοράτε τη μάσκα με τη συσκευή CPAP (περίοδος προσαρμογής)
Κρίσιμο ρόλο στη χρήση της συσκευής CPAP παίζει το χρονικό διάστημα μέχρι να νιώσετε άνετα με τη χρήση της μάσκας.
Έτσι , αν δυσκολεύεστε στην αρχή της θεραπείας μπορείτε να ξεκινήσετε φορώντας τη μάσκα για μικρό χρονικό διάστημα. Ενώ είστε ξύπνιοι ,για παράδειγμα, ενώ παρακολουθείτε τηλεόραση. Μόλις συνηθίσετε την αίσθηση, μπορείτε να τη χρησιμοποιείτε πλέον κάθε φορά που κοιμάστε – το βράδυ αλλά και κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού ύπνου.

3.  Ξηρή, βουλωμένη μύτη από τη χρήση της συσκευής CPAP
Πείτε τα συμπτώματά σας στον γιατρό σας. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η χρήση ρινικών sprαy και η χρήση θερμαινόμενου υγραντήρα, ο οποίος συνδέεται με τη συσκευή CPAP και ρυθμίζει το επίπεδο ύγρανσης του εισπνεόμενου αέρα.

4. Δημιουργία αισθήματος κλειστοφοβίας
Συνήθως τέτοια συμπτώματα αντιμετωπίζουν ασθενείς με χρήση στοματορινικών μασκών. Εάν έχετε τέτοια συμπτώματα ενώ είστε ξύπνιοι, ξεκινήστε τη χρήση της μάσκας κρατώντας μόνο τη μάσκα επάνω στο πρόσωπό σας χωρίς κανένα από τα άλλα μέρη (ιμάντες, σωλήνας, συσκευή CPAP). Μόλις είστε άνετα με αυτό, προσπαθήστε να φοράτε τη μάσκα με τους ιμάντες. Στη συνέχεια, προσπαθήστε να κρατήσετε τη μάσκα και το σωλήνα, χωρίς τους ιμάντες, και συνδέστε το σωλήνα με τη συσκευή CPAP σε χαμηλή ρύθμιση της πίεσης. Και, τέλος, φορέστε τη μάσκα με τους ιμάντες και το σωλήνα ενωμένο με τη συσκευή CPAP σε κανονικό επίπεδο πίεσης ενώ είστε ξύπνιοι. Αφού είστε άνετοι με αυτό, προσπαθήστε να κοιμηθείτε χρησιμοποιώντας τη συσκευή σας.
Αν παρόλα αυτά νιώθετε ακόμα κλειστοφοβία, μιλήστε με το γιατρό σας. Μπορεί να σας βοηθήσει να διαλέξετε ένα διαφορετικό μέγεθος μάσκας ή ένα διαφορετικό τύπο, καθώς επίσης μπορεί να χρειαστεί ψυχολογική υποστήριξη.

5. Διαρροή αέρα από τη μάσκα, ερεθισμός του δέρματος ή πληγές λόγω πίεσης από τη μάσκα
Μια διαρροή της μάσκας, συνήθως από κακή τοποθέτηση ή λάθος μέγεθος, σημαίνει ότι δεν θα λάβετε το επίπεδο της πίεσης του αέρα που χρειάζεστε. Επίσης μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα όπως ερεθισμός του δέρματος και ερεθισμός με δακρύρροια από την διαρροή αέρα προς μάτια σας. Τέλος, αν παρουσιάσετε δερματικές αλλοιώσεις ή πληγές, π.χ. στη μύτη σας, ενημερώστε το γιατρό σας άμεσα.
Δοκιμάστε να ρυθμίσετε ξανά τη μάσκα από τους ιμάντες και τα μαξιλάρια σιλικόνης ρύθμισης ώστε να πετύχετε καλύτερη εφαρμογή. Υπάρχουν και ειδικά επιθέματα gel για χρήση σε αυτήν την περίπτωση.

6.  Ξηροστομία
Αν δεν αναπνέετε από τη μύτη κατά τον ύπνο αλλά από το στόμα, αυτό μπορεί να επιδεινώσει την ξηροστομία.
Μια λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η χρήση στοματορινικής μάσκας ή η τοποθέτηση ενός ιμάντα στο πηγούνι που θα βοηθήσει να κρατήσετε το στόμα σας κλειστό και να μειώσει τη διαρροή αέρα από το στόμα και τέλος η χρήση θερμαινόμενου υγραντήρα.

7 . Αφαίρεση της μάσκας CPAP κατά τη διάρκεια της νύχτας
Είναι φυσιολογικό , μερικές φορές να ξυπνήσετε και να ανακαλύψετε ότι έχετε αφαιρέσει τη μάσκα στον ύπνο σας. Αυτό μπορεί να συμβεί όμως και γιατί η μύτη σας είναι βουλωμένη και τραβάτε τη μάσκα.
Στην περίπτωση αυτή λύση μπορεί να δώσει ένα αποσυμφορητικό sprαy-προσοχή, ορισμένα spray δεν είναι για μακροχρόνια χρήση- ένας θερμαινόμενος υγραντήρας ή μια μάσκα στοματορινική ή τέλος ένα ειδικό μαξιλάρι που έχει ειδική εσοχή για το σωλήνα της μάσκας και μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμάστε πιο άνετα.

8.Δεν αντέχω την «πίεση» του αέρα από τη μάσκα CPAP.
Μπορείτε να ξεπεράσετε αυτό το πρόβλημα χρησιμοποιώντας τη λειτουργία “ράμπα” στο μηχάνημα CPAP.
Η λειτουργία “ράμπα” σάς επιτρέπει να ξεκινήσετε με χαμηλή πίεση αέρα, η οποία στη συνέχεια ακολουθείται από μια αυτόματη, σταδιακή αύξηση που τελικά καθορίζει την πίεση που σας είχε συνταγογραφήσει ο γιατρός σας. Ο ρυθμός αυτής της λειτουργίας “ράμπας” μπορεί επίσης να ρυθμιστεί από τον γιατρό σας.

9. To πρωί αισθάνομαι το στομάχι «φουσκωμένο»
Είναι πιθανό οι υψηλές πιέσεις CPAP να οδηγούν σε είσοδο αέρα στο στομάχι. Αυτό συνήθως παρέρχεται εντός του πρωινού. Συννενοηθείτε με το γιατρό σας για νέα ρύθμιση του αέρα.

Βέλτιστες πρακτικές για την καλύτερη χρήση της θεραπείας CPAP

Χρησιμοποιήστε αυτές τις συμβουλές για να βεβαιωθείτε ότι η χρήση της θεραπείας CPAP είναι σωστή και άνετη.

1. Αν έχετε δυσκολίες ανοχής του αέρα στις πρώτες μέρες της χρήσης δοκιμάστε το μηχάνημα CPAP για σύντομα χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας

Είτε διαβάζετε ένα βιβλίο είτε σερφάρετε στο διαδίκτυο, δοκιμάστε να φορέσετε τη μάσκα για σύντομα χρονικά διαστήματα πριν κοιμηθείτε. Αυτό θα σας βοηθήσει να συνηθίσετε να φοράτε τη μάσκα σας στον  ύπνο.

2. Χρησιμοποιήστε το CPAP κάθε βράδυ και για κάθε υπνάκο

Είτε παίρνετε έναν ‘υπνάκο΄ , είτε πρόκειται να κοιμηθείτε για βράδυ,  πάντα χρησιμοποιείστε τη συσκευή CPAP. Η ακανόνιστη  και ελλιπής χρήση της θεραπείας CPAP μειώνει τις πιθανότητές σας να βελτιωθείτε.

3. Ρυθμίστε τη μάσκα σας ώστε να εφαρμόζει καλά στο πρόσωπό σας.

Ένα από τα πιο συνηθισμένα αίτια κακής προσαρμογής στη θεραπεία CPAP είναι όταν η μάσκα σας δεν φοριέται σωστά και άνετα. Βεβαιωθείτε ότι έχετε κάνει  τις σωστές ρυθμίσεις στο σφίξιμο και την εφαρμογή στη μάσκα σας για να σας ταιριάζει σωστά. Φροντίστε το σφίξιμο να είναι το κατάλληλο ώστε να γίνεται η χρήση χωρίς διαρροές ακόμα και όταν η πίεση του αέρα ανεβαίνει κατά τη διάρκεια του ύπνου. Εάν η μάσκα σας εξακολουθεί να μην είναι άνετη ακόμα και αφού κάνετε τις σωστές ρυθμίσεις σε αυτήν, μπορεί να χρειαστείτε άλλο τύπο κεφαλοδέτη και μάσκας.

4. Δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία ράμπας Εάν αισθάνεστε ότι η πίεση του αέρα είναι πολύ υψηλή, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία ράμπας στη συσκευή CPAP. Αυτό που θα κάνει είναι να αυξήσει σταδιακά την πίεση του αέρα καθώς κοιμάστε.

5. Η μύτη σας πρέπει να είναι ανοιχτή όταν χρησιμοποιείτε ρινική μάσκα.

Αν όχι, μπορείτε να δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε κάποιο ρινικό σπρέι ή υγραντήρα σύμφωνα με τις ιατρικές οδηγίες.

6. Μην ξεχάσετε να καθαρίζετε τον εξοπλισμό CPAP

Βεβαιωθείτε ότι καθαρίζετε τη μάσκα καθημερινά με νερό και ήπιο σαπούνι, το σωλήνα μια φορά το μήνα και τον κεφαλοδέτη τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Φροντίστε να ορίσετε μια υπενθύμιση, έτσι ώστε να μην καταστρέψετε το μηχάνημα σας CPAP και κατ’επέκταση ,τη θεραπεία σας.

7. Ο χρόνος και η υπομονή είναι το κλειδί για την επιτυχία

Η χρήση μιας συσκευής CPAP μπορεί να σας δυσκολέψει καθώς προσπαθείτε να τη συνηθίσετε, αλλά είναι σημαντικό να τηρήσετε τη θεραπεία. Είναι απαραίτητη για την αποφυγή επιπλοκών αποφρακτικής άπνοιας ύπνου, όπως καρδιακά προβλήματα και υπερβολική υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Συνεργαστείτε με τον γιατρό σας και τον προμηθευτή CPAP για να διασφαλίσετε την καλύτερη εφαρμογή και εξοπλισμό για εσάς. 

Οι τακτικές επισκέψεις στο Εργαστήριο Ύπνου είναι σημαντικές και μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων που θα προκύψουν. 

Μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος για να συνηθίσετε τη μάσκα και να βρεθούν οι σωστές ρυθμίσεις και ο εξοπλισμός που είναι καλύτερος για σας.

Με το χρόνο και την υπομονή, το CPAP  γίνεται ανεκτό από τη μεγάλη πλειονότητα των ασθενών και επηρεάζει θετικά την ποιότητα ζωής και υγείας σας.